Osnovna škola Matija Gubec Cernik već drugu godinu zaredom provodi školski projekt „Cijeli Cernik kodira“, kojim aktivno obilježava Europski tjedan kodiranja (Code Week). Cilj projekta je potaknuti učenike, učitelje, roditelje i lokalnu zajednicu na razvoj digitalnih vještina, logičkog i računalnog razmišljanja kroz niz kreativnih i praktičnih aktivnosti.
U nastavku navodimo neke od aktivnosti koje smo proveli u proteklih mjesec dana.
Obiteljski Dabar izazov
U ovoj radionici učenici su zajedno sa svojim obiteljima sudjelovali u obiteljskom escape roomu, rješavajući zabavne i logičke izazove koji su uključivali računalno razmišljanje, logičko zaključivanje i promišljeno pretraživanje interneta. Aktivnost je poticala timski rad, međugeneracijsku suradnju i razvoj digitalne pismenosti, a vodile su je pedagoginja Tajana i učiteljica informatike Kristina. U školi smo se okupili navečer 30. listopada i proveli večer u lijepom obiteljskom druženju.
Više informacija i fotografije možete pogledati u napisanom članku. (https://ucitelji.hr/obiteljski-dabar-izazov-u-osnovnoj-skoli-matija-gubec-cernik/)
Tangible World Cup
Čak 4 tima predstavljalo je našu školu na svjetskom Tangible Global Coding World Cupu, gdje su pomoću fizičkog kodiranja slaganjem naredbi u obliku puzzli rješavali zadatke, upravljali likovima u igri i programirali njihovo kretanje. Aktivnost je potaknula suradničko učenje, kreativnost i međunarodno povezivanje kroz kodiranje.
Više informacija i fotografije pogledajte u napisanom članku. (https://os-mgubec-cernik.skole.hr/sudjelovali-smo-na-svjetkom-natjecanju-tangible-global-coding-world-cupu/)
Ja kriptograf
Učenici 4. razreda otkrivali su svijet kriptografije kroz zabavne zadatke šifriranja i dešifriranja poruka. Učili su o važnosti sigurnosti informacija i načinu na koji se tajne poruke mogu zaštititi pomoću jednostavnih šifri i logičkog razmišljanja. Pomoću izrađenih Cezarovih šifri pisali su tajne poruke i dešifrirali ih, a osim nje upoznali su i Morseovu abecedu i PigPen šifru.
Svoje su znanje na kraju testirali kroz interaktivne igre:
- Spoji parove i dešifriraj – https://wordwall.net/resource/1786001/spoji-parove-de%c5%a1ifriraj
- Anagram ključnih pojmova – https://wordwall.net/resource/4690711/klju%c4%8dni-pojmovi

Moj robot pleše
U ovoj radionici učenici su nacrtali svog robota na računalu, a nakon toga ga animirali i pokrenuli različitim pokretima. Učenici su učili kako se može napraviti jednostavni animirani crtež. Evo i nekih radova:
- Fabijan – https://padlet.com/informatikacernik/4-a-informatika-jeehjv7l2va47qpc/wish/j40PQDyOBMYJZvXB
- Lara – https://padlet.com/informatikacernik/4-b-informatika-4855mw11nukzsp9k/wish/L8KjW9qD21glWJbv
Uvod u umjetnu inteligenciju kroz AI Quest
Sedmaši su se upoznali s osnovama umjetne inteligencije kroz igru i interaktivne zadatke. Istraživali su kako UI funkcionira, što je strojno učenje i kako UI uči, koje su prednosti UI i rizici te kako odgovorno koristiti tehnologiju u svakodnevnom životu. Nakon proučavanja edukativne igre napisali su priručnik o igri.
Kodiram naslovnicu knjige
Petaši su spojili dizajn i programiranje stvarajući interaktivne naslovnice knjiga pomoću blokovskog programiranja. Likovi i tekstovi na naslovnici „oživjeli“ su dodavanjem događaja poput kretanja, govora, pojavljivanja i zvuka, što je potaknulo njihovu kreativnost i digitalnu pismenost.
Primjeri radova:
- Nela – https://studio.code.org/projects/story/pOkWWgfDvB_YP82WcmxIrrbaHV7AY1mezlqdZSmFz3E
- Tamara – https://studio.code.org/projects/story/GHGw3MulYGYL-bRtA25cDhORzJaw83lGQcPEMzdJpdc
Programiram plesnu zabavu
Učenici 4. razreda programirali su vlastitu plesnu zabavu koristeći jednostavne naredbe i petlje za kretanje likova, sinkronizaciju i glazbu. Kroz igru su naučili osnovne koncepte kodiranja i logičkog planiranja. Kombinirali su naredbe kretanja i ritam, stvarajući jedinstvenu plesnu koreografiju. Aktivnost je potaknula učenike na izražavanje kroz pokret i kodiranje.
Evo i nekih radova:

Programiram s Dabrom
Najmlađi učenici su se okušali u edukativnoj igri Beaver Achiever, gdje su uz simpatičnog dabra rješavali zadatke koji zahtijevaju precizno planiranje, ponavljanje i logičko razmišljanje – prave osnove programiranja.
Tap tap šljap šljap – stiže jesen
Djeca iz dječjeg vrtića sudjelovala su u jesenskoj radionici koja je kombinirala pokret, ritam i digitalne elemente. Kroz igru su učila prepoznavati uzorke i slijed radnji, čime su razvijala početne oblike računalnog razmišljanja. Radionicu su vodile učiteljice Klementina i Ivana. Više o ovoj aktivnosti pročitajte ovdje – https://os-mgubec-cernik.skole.hr/radionica-kodiranja-u-vrticu/
Kodiranje za sve: Razmišljam izvan okvira
U sklopu projekta održana je i radionica za učitelje pod nazivom Kodiranje za sve: Razmišljam izvan okvira. Učitelji su u timovima rješavali raznovrsne zadatke logičkog zaključivanja, računalnog razmišljanja i kriptografije – od Cezarove šifre, PigPen pisma i Morseove abecede do Polybiusova kvadrata. Radionica je bila izvrsna prilika za zajedničko učenje, razmjenu ideja i dobru zabavu, a istodobno je poslužila kao pravi team building koji je dodatno povezao naš nastavni tim. Cilj je potaknuti učitelje da kodiranje promatraju kao način razmišljanja koji se može primijeniti u svim predmetima.

Aktivnosti učiteljica razredne nastave
Učiteljice razredne nastave također su provele niz tematskih radionica koje su kodiranje učinile dijelom svakodnevne nastave:
Robot Robi traži kruh i Robot Robi traži jabuku – učenici područne škole Opatovac s učiteljicom Ivanom pomagali su robotu pronaći hranu slijedeći zadane upute i smjerove.
Jesensko kodiranje – učenici 2. razreda i učiteljica Marija su kroz jesenske motive vježbali prepoznavanje uzoraka i stvaranje algoritama.
Jesenska gozba i Regoč u 4.a – učenici 4. a razreda i učiteljica Klementina su kroz likove i priče učenici programirali likove, izrađivali animacije i učili kako se priča može pretočiti u kod.
Aktivnosti koje slijede
U nastavku obilježavanja Europskog tjedna kodiranja slijedi nam još radionia:
- Za umirovljenike – Pametni razgovori – ChatGPT u vašem životu
Radionica namijenjena umirovljenicima lokalne zajednice kroz koju će sudionici naučiti kako koristiti ChatGPT i slične alate umjetne inteligencije u svakodnevnim aktivnostima, komunikaciji i učenju.
Zaključak
Projekt „Cijeli Cernik kodira“ pokazuje da kodiranje povezuje sve generacije – od najmlađih do najiskusnijih. Kroz zajedničko učenje, igru i suradnju, učenici, učitelji, roditelji i mještani Cernika pokazali su da kodiranje potiče kreativnost, suradnju i logičko razmišljanje, a najvažnije – donosi puno zabave!
Cijeli Cernik zaista – kodira.
Koordinator ovog školskog projekta je učiteljica informatike Kristina Slišurić, a uz nju radionice su provodile i učiteljice razredne nastave Klementina Đurić, Ivana Madžarević i Marija Galić te pedagoginja škole Tajana Luketić.



