2021-06-14 14:10:44

Prihvatili smo izazov AI School Challenge i uspješno ga priveli kraju

Potaknuti suvremenim trendovima i željom za učenjem za budućnost, prihvatili smo izazov zvan AI School Challenge koji ima za osnovni cilj educirati učenike i učitelje o osnovama umjetne inteligencije. Pristupili smo besplatnom tečaju Reaktora i Sveučilišta u Helsinkiju pod nazivom Elements od AI – Uvod u umjetnu inteligenciju

Kroz šest poglavlja zajedničkim snagama i uz puno promišljanja stekli smo veliko znanje o tome što je zapravo umjetna inteligencija, a što ona nije, što se pomoću nje može (a što ne) te kako ona utječe na naše živote. Kako  je i rekao jedan od osnivača udruge koja je nositelj ovog izazova: „Razumjeti svijet oko sebe bez razumijevanja umjetne inteligencije uskoro neće biti moguće.“

Devet učenika naše škole i dvije učiteljice: Kristina Slišurić i Klementina Đurić prihvatili su izazov i u okviru dodatne nastave informatike suradničkim radom u online okruženju virtualne učionice u MS Teamsu te samostalnim istraživačkim radom, svaki smo tjedan kroz šest tjedana prolazili kroz jedno poglavlje, proučavali tekstove, promišljali o primjerima i razgovarali o:

Što je umjetna inteligencija? Rješavanje problema s pomoću umjetne inteligencije Umjetna inteligencija u stvarnom životu Strojno učenje Neuronske mreže Implikacije

U prvom poglavlju pitali smo se što je umjetna inteligencija, što nije umjetna inteligencija, hoće li roboti preuzeti naše poslove, kako bi se naši poslovi mogli promijeniti u godinama koje dolaze zbog utjecaja i razvoja umjetne inteligencije, u kojim se područjima tehnologije umjetne inteligencije upotrebljavaju danas, a u kojima će se upotrebljavati u budućnosti? Naučili smo osnovne karakteristike UI, a upoznali smo se i s temama usko povezanima s UI kao što su strojno učenje, znanost o podacima i duboko učenje. Malo smo i filozofirali – razgovorom o tome zahtijeva li umjetna inteligencija postojanje uma i u kojoj se mjeri svijest može replicirati u obliku izračuna. Svaki je polaznik  samostalno definirao umjetnu inteligenciju.

U drugom poglavlju proučavali smo različite metode umjetne inteligencije koje služe za rješavanje problema u svakodnevnom životu kao što su navigacija, pametni automobili, računalno igranje šaha, igre križić – kružić. Naučili smo kako primijeniti algoritam minmax za odabir optimalnih poteza u okviru stabla igre ograničene veličine. Rješavali smo različite već poznate mozgalice (prijelaz preko rijeke, tornjevi Hanoja).

U trećem poglavlju učili smo o sposobnosti umjetne inteligencije obrađivanja neizvjesnih informacija jer stvarni život za razliku od igara pun je neizvjesnih situacija i obmana i problemi najčešće nisu jasni. Tu smo proučavali probleme koji se postavljaju pred autonomni automobil, učili smo o važnosti vjerojatnosti i mjerenju neizvjesnosti te smo prognozirali različite vjerojatnosti, računali omjere šansi, a upoznali smo i poznato Bayesovo pravilo koje se koristi u procjeni proturječnih dokaza u mnogim znanstvenim disciplinama.

U četvrtom poglavlju učili smo o tome kako umjetna inteligencija uči te smo upoznali strojno učenje i njegove vrste – kako ljudi uče strojeve (nadzirano učenje) te učenje bez učitelja (nenadzirano učenje). Okušali smo se i u korištenju metode klasifikatora najbližih susjeda te smo izradili jednostavan sustav za preporuku proizvoda za aplikaciju za internetsku kupovinu u kojoj se bilježi povijest kupnji svakog korisnika te se na temelju te povijesti predviđa koje će korisnik proizvode  kupiti u budućnosti. Upoznali smo se i s pojmom filter-mjehurića koji nastaju tako što se korisnicima na internetu predlažu sadržaji za koje sustav pretpostavi da će mu se svidjeti, negativnim posljedicama istih te načinima kako ih izbjeći.

U petom poglavlju susreli smo se s pojmom neuronskih mreža koje olakšavaju umjetnoj inteligenciji prepoznavanje i obradu slika i obradu jezika. Kombinacijom velikih skupova podataka i dubokog učenja metodom strojnog učenja u posljednjim je godinama umjetna inteligencija znatno usavršena.

U posljednjem poglavlju osvrnuli smo se na predviđanje budućnosti kao jednom od najtežih problema na svijetu, spoznali smo kako je važno promišljati o informacijama koje svakodnevno dobivamo i ne podlijegati krajnostima koje nam se serviraju u medijskom prostoru.

Ono što je sigurno je da ćemo se s umjetnom inteligencijom susretati sve više na svakom koraku te je stoga i ovaj tečaj jedan veliki korak za nas jer smo stekli osnovna znanja i lakše ćemo razumjeti što nam budućnost u ovom segmentu nosi.

Na kraju tečaja dobili smo i mnogo poveznica na zanimljive sadržaje na istu temu kojima možemo produbiti svoje poznavanje teme i promišljati i dalje o njoj, kao i mogućnost pristupa drugom dijelu Elements od AI – Stvaranje umjetne inteligencije.

Svi polaznici koji su završili tečaj s traženim postotkom točno riješenih zadataka preuzeli su svoje certifikate.

Učiteljica: Kristina Slišurić


Osnovna škola "Matija Gubec" Cernik