2021-06-14 14:10:44 Prihvatili smo izazov AI School Challenge i uspješno ga priveli kraju Potaknuti suvremenim trendovima i željom za učenjem za budućnost, prihvatili smo izazov zvan AI School Challenge koji ima za osnovni cilj educirati učenike i učitelje o osnovama umjetne inteligencije. Pristupili smo besplatnom tečaju Reaktora i Sveučilišta u Helsinkiju pod nazivom Elements od AI – Uvod u umjetnu inteligenciju. Kroz šest poglavlja zajedničkim snagama i uz puno promišljanja stekli smo veliko znanje o tome što je zapravo umjetna inteligencija, a što ona nije, što se pomoću nje može (a što ne) te kako ona utječe na naše živote. Kako je i rekao jedan od osnivača udruge koja je nositelj ovog izazova: „Razumjeti svijet oko sebe bez razumijevanja umjetne inteligencije uskoro neće biti moguće.“ Devet učenika naše škole i dvije učiteljice: Kristina Slišurić i Klementina Đurić prihvatili su izazov i u okviru dodatne nastave informatike suradničkim radom u online okruženju virtualne učionice u MS Teamsu te samostalnim istraživačkim radom, svaki smo tjedan kroz šest tjedana prolazili kroz jedno poglavlje, proučavali tekstove, promišljali o primjerima i razgovarali o: Što je umjetna inteligencija? Rješavanje problema s pomoću umjetne inteligencije Umjetna inteligencija u stvarnom životu Strojno učenje Neuronske mreže ImplikacijeU prvom poglavlju pitali smo se što je umjetna inteligencija, što nije umjetna inteligencija, hoće li roboti preuzeti naše poslove, kako bi se naši poslovi mogli promijeniti u godinama koje dolaze zbog utjecaja i razvoja umjetne inteligencije, u kojim se područjima tehnologije umjetne inteligencije upotrebljavaju danas, a u kojima će se upotrebljavati u budućnosti? Naučili smo osnovne karakteristike UI, a upoznali smo se i s temama usko povezanima s UI kao što su strojno učenje, znanost o podacima i duboko učenje. Malo smo i filozofirali – razgovorom o tome zahtijeva li umjetna inteligencija postojanje uma i u kojoj se mjeri svijest može replicirati u obliku izračuna. Svaki je polaznik samostalno definirao umjetnu inteligenciju. U drugom poglavlju proučavali smo različite metode umjetne inteligencije koje služe za rješavanje problema u svakodnevnom životu kao što su navigacija, pametni automobili, računalno igranje šaha, igre križić – kružić. Naučili smo kako primijeniti algoritam minmax za odabir optimalnih poteza u okviru stabla igre ograničene veličine. Rješavali smo različite već poznate mozgalice (prijelaz preko rijeke, tornjevi Hanoja). U trećem poglavlju učili smo o sposobnosti umjetne inteligencije obrađivanja neizvjesnih informacija jer stvarni život za razliku od igara pun je neizvjesnih situacija i obmana i problemi najčešće nisu jasni. Tu smo proučavali probleme koji se postavljaju pred autonomni automobil, učili smo o važnosti vjerojatnosti i mjerenju neizvjesnosti te smo prognozirali različite vjerojatnosti, računali omjere šansi, a upoznali smo i poznato Bayesovo pravilo koje se koristi u procjeni proturječnih dokaza u mnogim znanstvenim disciplinama. U četvrtom poglavlju učili smo o tome kako umjetna inteligencija uči te smo upoznali strojno učenje i njegove vrste – kako ljudi uče strojeve (nadzirano učenje) te učenje bez učitelja (nenadzirano učenje). Okušali smo se i u korištenju metode klasifikatora najbližih susjeda te smo izradili jednostavan sustav za preporuku proizvoda za aplikaciju za internetsku kupovinu u kojoj se bilježi povijest kupnji svakog korisnika te se na temelju te povijesti predviđa koje će korisnik proizvode kupiti u budućnosti. Upoznali smo se i s pojmom filter-mjehurića koji nastaju tako što se korisnicima na internetu predlažu sadržaji za koje sustav pretpostavi da će mu se svidjeti, negativnim posljedicama istih te načinima kako ih izbjeći. U petom poglavlju susreli smo se s pojmom neuronskih mreža koje olakšavaju umjetnoj inteligenciji prepoznavanje i obradu slika i obradu jezika. Kombinacijom velikih skupova podataka i dubokog učenja metodom strojnog učenja u posljednjim je godinama umjetna inteligencija znatno usavršena. U posljednjem poglavlju osvrnuli smo se na predviđanje budućnosti kao jednom od najtežih problema na svijetu, spoznali smo kako je važno promišljati o informacijama koje svakodnevno dobivamo i ne podlijegati krajnostima koje nam se serviraju u medijskom prostoru. Ono što je sigurno je da ćemo se s umjetnom inteligencijom susretati sve više na svakom koraku te je stoga i ovaj tečaj jedan veliki korak za nas jer smo stekli osnovna znanja i lakše ćemo razumjeti što nam budućnost u ovom segmentu nosi. Na kraju tečaja dobili smo i mnogo poveznica na zanimljive sadržaje na istu temu kojima možemo produbiti svoje poznavanje teme i promišljati i dalje o njoj, kao i mogućnost pristupa drugom dijelu Elements od AI – Stvaranje umjetne inteligencije. Svi polaznici koji su završili tečaj s traženim postotkom točno riješenih zadataka preuzeli su svoje certifikate. Učiteljica: Kristina Slišurić
|
Osnovna škola "Matija Gubec" Cernik |