2019-02-27 11:44:00 Dan sigurnijeg interneta 2019. Povodom uključivanja OŠ „Matija Gubec“ Cernik u inicijativu obilježavanja Dana sigurnijeg interneta (Safer internet day) koji se ove godine obilježava 5. veljače pod sloganom „Zajedno za bolji internet“ u školi smo održali nekoliko poučnih radionica i predavanja u kojima su se učenici upoznali s pravilima i odgovornostima na internetu, pravilima lijepog ponašanja na internetu, opasnostima interneta i društvenih mreža, osnovnim pravilima privatnosti i ostalim pojmovima vezanim uz sigurnost na internetu. Aktivnosti koje smo održali u svrhu stvaranja boljeg Interneta bile su: Radionica – Dobre i loše strane digitalnog doba, 5. razred (plakati) Radionica – Digitalni tragovi, 6. razred (wordart) Radionica – Zajedno za bolji internet, 7. razred (potraga za blagom) Radionica – Kad privatno postane javno, Ugrožena sigurnost, 8. razred (digitalni plakati, interaktivni kvizovi) Predavanje za roditelje – Vršnjačko nasilje putem internetaU nastavku pročitajte više o svakoj aktivnosti. Radionica na satu razrednika: Dobre i loše strane digitalnog doba (5. razred) Cilj ove teme na satu razrednika u petom razredu bio je osvjestiti kako je važno u internetskoj komunikaciji postupati primjereno i odgovorno radi vlastite i tuđe sigurnosti te usvojiti osnovna pravila lijepog ponašanja na internetu s posebnim osvrtom na 3P pravilo – pročitaj, promisli, pošalji. Učenici su također osvijestili koja su pozitivna, a koja negativna obilježja digitalnog doba te koje su opasnosti koje ono nosi. Učenici su u skupinama razgovarali u koju svrhu koriste digitalne medije te su svoje primjere podijelili na dobre i loše. Zatim smo zajedno pogledali video „Društvene mreže“ o dobrim i lošim stranama digitalnog doba, nakon čega su učenici u vođenoj raspravi govorili o viđenome kao i o svojim iskustvima. Završna aktivnost bila je izrada papirnatih plakata. Učenici su izradili dva plakata Digitalno doba i Opasnosti digitalnog doba koja smo izložili u holu škole. Radionica na satu informatike – Digitalni tragovi (6. razred) U šestim razredima obrađivali smo temu Digitalni tragovi slijedeći u glavnini predloženu pripremu sa portala PetZaNet. Glavni ishod sata bio je ishod iz domene E-društvo D.6.1 koji kaže da učenik objašnjava ulogu i važnost digitalnih tragova, stvara svoje pozitivne digitalne tragove. Koristeći se konkretnim primjerom opisali smo što je digitalni trag neke osobe, objasnili brzinu širenja informacija na internetu, raspravljali o dobrim stranama dijeljenja informacija na internetu. Učenici su u grupama sastavili savjete za stvaranje što boljeg digitalnog traga, a također su naveli posljedice nepromišljenog objavljivanja sadržaja na internetu. Svatko je analizirao svoj digitalni trag i to je ujedno bio i najzanimljiviji dio sata. Nakon što smo naveli neke primjere pozitivnih digitalnih tragova učenici su u online aplikaciji wordart.com napravili sliku u obliku traga s pozitivnim porukama. Na narednim satovima učenici će izrađivati digitalne sadržaje u obliku prezentacija koje će postavljati u svoj online e-portfolio i koji će predstavljati njihove pozitivne digitalne tragove. Radionica: Zajedno za bolji internet (7. razred) Za učenike sedmih razreda pripremila sam potragu za blagom. Sat smo započeli gledanjem videa o Digitalnim tragovima jer učenici nisu bili upoznati s pojmom digitalni trag. Nakon kratke vođene rasprave učenici su podijeljeni u skupine i otvaraju poveznicu koju im daje učiteljica. Bez puno objašnjavanja učenici su u grupama prelazili razine – odgovarali na pitanja, tražili tajne kodove i šifre, slagali puzzle, rješavali križaljke, kriptirali, šifrirali i dobro se zabavili. Pritom su naučili koje su opasnosti digitalnog doba, kome se mogu obratiti za anonimni savjet, gdje potražiti pomoć, a ujedno su se dotakli i teme autorskog rada, plagijata i licenci na internetu. Detalje o tome pročitajte u priloženoj pripremi i rješenjima i objašnjenjima. Poveznica na Potragu za blagom. Radionica: Kad privatno postane javno i Ugrožena sigurnost (8. razred) U osmom razredu ovoj smo temi posvetili puno vremena. Dva blok sata održana su po pripremama za nastavne jedinice s portala PetZaNet i to: Kad privatno postane javno i Ugrožena sigurnost. Glavni ishod ovih radionica bio je ishod iz domene E-društvo - D. 8. 2 Učenik aktivno sudjeluje u sprečavanju elektroničkoga nasilja i govora mržnje. Kod teme Ugrožena sigurnost učenici su pogledali video Lena je mislila da zna i nakon toga se kroz vođenu raspravu podsjetili pojmova grooming, seksting, trolling, happy slapping. Kroz nekoliko dobivenih scenarija iz navedenih priprema učenici su u skupinama davali prijedloge rješenja. Učenici su proučili brošuru Sigurnost djece na Internetu te su naučili kako i kome prijaviti bilo kakav slučaj uznemiravanja. Kod teme Kad privatno postane javno učenici su na početku sata ispunili anketu u kojoj su odgovarali na pitanja o sekstingu, a nakon toga smo zajednički analizirali odgovore. Nakon toga pogledali su video Evina priča, nakon čega je uslijedila vođena rasprava o pritiscima vršnjaka, vršnjačkim odnosima i posljedicama stvaranja i dijeljenja sadržaja u digitalnom obliku. Učenici su promišljali i iznosili svoje stavove o vršnjačkim odnosima, o ulozi promatrača u pojedinim situacijama, stavljali su se u poziciju žrtve, zlostavljača i promatrača te iznosili svoje osjećaje. Razgovarali smo o dugoročnim posljedicama sekstinga te odgovornosti svih uključenih. Učenici su vrlo pozitivno reagirali na temu sata i čini im se da se inače o tome premalo priča i raspravlja. Nakon toga prionuli su praktičnom radu – izradi digitalnih plakata kojima će predstaviti željenu temu vezanu uz sigurnost na internetu. Učenici su plakate izrađivali online na stranici canva.com. Gotove radove u .pdf ili .png formatu podijelili su na razrednoj grupi društvene mreže Yammer gdje su nakon toga pristupili vršnjačkom vrednovanju.više plakata pogledajte u privitku. Osim digitalnih plakata učenici su također izradili i interaktivne kvizove – križaljke, spajanje parova, kviz s prazninama u digitalnom alatu Hot Potatoes. Navedeni kvizovi iskorišteni su kod petaša u već opisanoj radionici Dobre i loše strane digitalnog doba, a ujedno su i objavljeni na školskoj web stranici u Učionici. Predavanje za roditelje: Vršnjačko nasilje putem interneta Za roditelje učenika petih razreda učiteljica informatike pripremila je predavanje i upoznat će roditelje s temom Vršnjačko nasilje putem interneta. U predavanju roditelji će biti upoznati s osnovnim pravilima zaštite privatnosti na internetu, a poseban naglasak bit će stavljen na vršnjačko nasilje putem interneta, njegovo prepoznavanje, metode elektroničkog nasilja. Učiteljica će upoznati roditelje sa znakovima koji ukazuju da je dijete možda doživjelo vršnjačko nasilje, kao i sa znakovima koji ukazuju da se dijete možda nasilno ponaša. Također, roditelji će dobiti savjete kako oni mogu pomoći. Roditeljima će biti podijeljene brošure HAKOM-a: Kako se zaštititi u svijetu interneta i mobilnih podataka. prezentacija je u privitku. Zaključak Obilježavanje Dana sigurnijeg interneta postalo je pravilo u našoj školi, a osim samog tog dana, temi se pristupa vrlo ozbiljno i promišljeno te je se provlači i kroz satove razrednika, kao i u svim predmetima tijekom cijele školske godine. Učenicima su ove teme vrlo zanimljive i životne i čine važnu kariku naše Škole za život jer su svakodnevna pojava i nešto s čime se živi. Učenici su na vrlo zanimljive i kreativne načine pokazali svoje viđenje svih obrađenih tema, imali su brojna pitanja i komentare različitih ponuđenih problemskih situacija koje se mogu dogoditi u internetskom okruženju. Na provedenim radionicama učenici su osim usvajanja ishoda predviđenih kurikulumom, uvježbali i usavršili svoje vještine korištenja novih tehnologija kojima su izradili radove koje smo objavili na web stranicama škole, koje i ovdje možete pogledati. Time smo ostavili samo pozitivne digitalne tragove i doprinijeli zajedno stvaranju boljeg interneta. |
Osnovna škola "Matija Gubec" Cernik |